Vești bune din zona investițiilor. Varianta Ocolitoare pentru municipiul Fălticeni figurează în două liste importante la nivel guvernamental și ministerial. În ultimele luni au apărut tot mai puține informații despre acest proiect major, impresia generală fiind aceea că autoritățile centrale au, din nou, alte priorități.
Jurnaliștii cotidianului Cronica de Fălticeni i-au întrebat pe reprezentanții CNAIR, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere, care funcționează sub autoritatea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, fiind răspunzătoare de implementarea programelor pentru dezvoltarea rețelei de drumuri publice.
Toată atenția este concentrată pe autostrăzi și drumuri expres, iar la acest capitol politicienii bat moneda, în special de A7, Autostrada Moldovei.
Municipiul Fălticeni va fi la doar 20 de kilometri această autostradă, accesul urmând să fie făcut prin două drumuri județene și două noduri rutiere, unul la Dolhasca și altul la Liteni.
Investiții finalizate anul trecut
Faptul că doar autostrăzile sunt prioritare pentru guvernanți este un fapt doar pe jumătate adevărat.
Doar anul trecut s-au deschis șase variante ocolitoare.
Două dintre acestea sunt cele de la Arad și Timișoare.
Și alte orașe care ne-au luat-o înainte: Bârlad, Târgu Jiu, Sfântu Gheorghe.
Amintim și Municipiul Caracal care are variantă ocolitoare din anul 2012. Lucrările au durat, aici, conform presei locale, șapte ani.
Deși nu se poate spune că acestea din urmă au trafic auto mai ridicat decât cel cu care ne confruntăm astăzi, în municipiul Fălticeni, unde pe strada Sucevei, se crează trei-patru ambuteiaje pe zi, pentru aceste localități au existat fonduri și deschidere pentru aplicarea investiției.
Primele vești bune din ultimele luni
Varianta Ocolitoare pentru Fălticeni este, în sfârșit, pe Lista obiectivelor de investiții cu finanțare de la Bugetul de Stat.
Un alt fapt îmbucurător este acela că obiectivul figurează acum și în Materplanul Ministerului Transporturilir. Mai exact, Varianata Ocolitoare apare în Tabloul general Rețeaua TEN – T Centrală + Globală, la Cap. IV – Giurgea – București – Focșani – Suceava – Siret – Conexiunea Bulgaria/România/Ucraina, poziția 8.
Aceste două prezențe asigură validitatea proiectului și pasul premergător alocării finanțării.
Valoarea investiției pentru Varianta Ocolitoare destinată municipiului Fălticeni este de 633 de milioane de lei cu TVA.
Care este stadiul actual al proiectului?
CNAIR derulează, prin DRDP Iași, proiectul de Revizuire Studiu de Fezabilitate, Elaborare Proiect Tehnic și Proiect pentru autorizarea executării lucrărilor și Asistență Tehnică „Varianta de Ocolire Fălticeni”.
Pentru acest proiect sunt obținute următoarele avize:
- Aviz favorabil nr. 18481/23.08.2023, emis de CTE DRDP Iași;
- ASR stadiul 1 – SF;
- Document de avizare la faza SF, nr. 92/27474/15.03.2024, emis de CNAIR – Siguranța Circulației;
- Aviz favorabil nr.19069/25.06.2024 (actualizare valoare DG – aviz CTE al DRDP Iași nr. 18481/23.08.2023, în conformitate cu solicitările din avizul nr. 92/27474/15.03.2024, emis de CNAIR – Siguranța Circulației;
Urmează alte câteva etape importante, pentru finalitatea acestui proiect, spre exemplu aprobarea indicatorilor economici și Hotărârea de Guvern, pentru exproprierea terenurilor necesare construirii VO Fălticeni.
Chiar dacă acum se fac pași mai lenți la partea de documentație, cert este că proiect se „mișcă” în direcția bună.
Lungimea traseului care va fi amenajat este de 8,35 km.
Proiectul Variantei Ocolitoare trebuie să mai treacă prin câteva etape, până la începerea lucrărilor, după cum afirmă reprezentanții CNAIR. În altă ordine de idei, lucrările vor începe după încheierea tuturor etapelor de proiectare, iar în funcție de alocările bugetare, se va organiza procedura de achiziție pentru execuție.

