Șoferii vor trebui să fie mai atenți unde și cum parchează. Poliția Rutieră poate dispune ridicarea vehiculelor staționate neregulamentar pe trotuar, după cum reiese din inițiativa legislativă adoptată de Camera Deputaților. Aceasta a fost adoptată cu 232 de voturi „pentru”, trei „împotrivă” şi 29 de abţineri.
Proiectul de lege modifică art. 64 alin. 1 din OUG 195/2002 privind circulația pe drumurile publice și permite Poliţiei Rutiere să dispună ridicarea vehiculelor staţionate neregulamentar, fiind eliminată condiţia staţionării neregulamentare pe partea carosabilă.
Senatul a respins proiectul de lege pe 29 mai 2019.
Camera Deputaților a adoptat pe 19 octombrie 2022, în plen, în calitate de for decizional, inițiativa legislativă menționată.
Proiectul vine în sprjinul persoanelor cu dizabilităţi, al persoanelor însoţite de copii mici, care sunt nevoite să meargă pe carosabil, pentru că trotuarele sunt ocupate ilegal de maşini.
În forma actuală a Codului Rutier, măsura poate fi dispusă doar dacă maşinile sunt staţionate ilegal pe partea carosabilă. Prin urmare, dacă un vehicul este staţionat neregulamentar în întregime pe trotuar, Poliţia nu poate dispune ridicarea acestuia.
Ințiatorul proiectului de lege, Cătălin Drulă (USR) spune că „sunt instituţii care sunt blocate, sunt câteodată cazuri grave când pompierii nu pot să ajungă să stingă un incendiu din cauza acestor maşini parcate ilegal şi, până nu vom adopta acest proiect de lege, Poliţia Rutieră, în interpretarea legii, spune că nu poate să înlăture aceste maşini. Sunt primari de municipii de toate culorile care cer acest proiect”, a explicat Drulă care este și inițiator al proiectului de lege.
În expunerea de motive se mai arată că „Poliţia este privată de un instrument eficient prin care poate înlătura pericolul creat, spre exemplu, de blocarea accesului de către o maşină parcată neregulamentar într-un spital sau o şcoală sau o grădiniţă. Sau în cazul în care prin staţionarea vehiculului respectiv, pietonii – inclusiv părinţi cu copii mici sau persoane cu dizabilităţi – sunt forţaţi să folosească carosabilul pentru deplasare expunându-se riscului de accidente. În toate aceste situaţii, din cauza formulării actuale a legii, poliţia nu poate dispune singura măsură care înlătură efectiv pericolul, adică înlăturarea acelui vehicul.”
Lipsa locurilor de parcare şi politicile de mobilitate urbane defectuoase sunt probleme reale în oraşele României. in acelaşi timp, pietonii sunt cei mai vulnerabili participanţi la trafic, expuşi pericolului asupra vieţii. Poliţia are nevoie de instrumente eficiente pentru a înlătura această stare de pericol acolo unde există.
Prezenta propunere vine ca urmare a blocajelor întâlnite în practică de către poliţie, a reclamaţiilor cetăţenilor, dar şi administraţiilor locale. Această iniţiativă legislativă elimină sintagma „pe partea carosabilă” la art. 64 alin. (1) din OUG 195/2002.
Proiectul va ajunge la preşedintele Klaus Iohannis pentru promulgare şi abia după publicarea în Monitorul Oficial va produce efecte, în sensul că maşinile parcate ilegal vor putea fi ridicate chiar şi de pe trotuare.