Ministerul Educației şi Cercetării a încheiat un parteneriat și Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI). Elevii de liceu din România vor dobândi competențe media, indispensabile în contextul interacțiunii cu informația, și, implicit, cu dezinformarea. Un prim pas al acestei colaborări îl reprezintă introducerea programului „Predau educație media – Laboratorul de educație și cultură media”, dezvoltat de CJI, în proiectul de testare a unor noi competențe, conținuturi și metode de învățare, în cadrul unităților de învățământ liceal cu statut de școală-pilot.
Proiectul va deveni operațional din anul 2021.
Protocolul presupune implementarea unui modul de învățare extracurricular în domeniul educației media pentru copii și tineri.
Vor fi formate şi certificate 480 de cadre didactice de Limba și literatura română, care predau la nivel liceal.
Este prevăzută şi instruirea în domeniul media a inspectorilor școlari pentru Limba și literatura română, prin organizarea unor sesiuni/ateliere regionale de profil.
De asemenea, va fi operaționalizată o platformă de educație media pentru profesori și elevi, care va include instrumente de formare, asistență, monitorizare/raportare și evaluare în sistem online.
Va exista şi un ghid privind drepturile copilului, ca parte integrantă a drepturilor omului, în contextul educației media.
„Școala este locul în care se pun bazele noii generații de cetățeni, iar educatorii sunt primii care dau formă viitorului. Un viitor din ce în ce mai conectat și în care elevii au nevoie de competențe noi, care să îi ajute să fie cetățeni informați și responsabili. Sunt convinsă că profesionalismul experților din Ministerul Educației, implicarea profesorilor și experiența CJI vor contribui la îndeplinirea obiectivelor acestui program”, a declarat Monica Cristina Anisie, ministrul educației și cercetării.
„La fel cum elementele de educație rutieră erau inserate în ore, când copiii mergeau la școală, așa sunt acum vitale conceptele de educație media, care să îi ajute pe elevi să fie în siguranță în fața asaltului de informații falsificate, cu potențial dăunător. În ultimii patru ani, CJI a dezvoltat și testat la scară mică un model sustenabil de intervenție pentru construirea competențelor media pentru elevii de liceu, atât prin formarea și sprijinirea profesorilor de limba și literatura română pentru a include elemente de educație media în activitatea curentă la clasă, cât și prin activitățile de formare pentru liceeni, realizate de experții CJI”, a declarat Cristina Lupu, directorul executiv al CJI.
Prin programul „Predau educație media – Laboratorul de educație și cultură media”, elevii dobândesc abilități de gândire critică, în virtutea cărora vor putea să distingă faptele de opinii, să deconstruiască mesajele media și să interacționeze într-un mod responsabil cu rețelele sociale.