Întâlnire pe tema Variantei Ocolitoare de la Fălticeni. Modificare de traseu pentru obținerea avizelor finaleLocal

Întâlnire pe tema Variantei Ocolitoare de la Fălticeni. Modificare de traseu pentru obținerea avizelor finale

       Accesări: 845

Încă un pas făcut într-un mare proiect așteptat de în. Varianta Ocolitoare pentru municipiul Fălticeni rămâne cel mai important obiectiv al momentului, care, deocamdată, pare să aibă același parcurs ca Spitalul Municipal. Investiția necesită costuri uriașe, iar proiectul înaintează lent.

În anul 2010 proiectul tehnic era finalizat, iar autoritățile centrale erau pe punctul de a finanța Varianta Ocolitoare.

În mod oficial, nu există un răspuns clar la întrebarea „Ce s-a întâmplat atunci?”, când terenul părea pregătit pentru un proiect de anvergură.

Suntem la 15 ani distanță de acel moment, iar Varianta Ocolitoare este tot pe hartă. Pe harta proiectanților.

Există speranța că proiectul de infrastructură rutieră nu va „călca” pe urmele proiectului spitalului din Fălticeni, finalizat după 30 de ani de la începerea lucrărilor.

Un argument solid este faptul că starea traficului auto este una critică în municipiul Fălticeni, poluarea este la un nivel fără precedent, iar rețeaua locală de drumuri este deteriorată de intensitatea circulației vehiculelor de tonaj greu.

Toate acestea au preț foarte scump pentru comunitatea locală.

Dincolo de birocrația sistemului bugetar, mersul unui proiect poate fi înlesnit de parlamentari și de președintele Consiliului Județean prin pârghii politice.

George Șoldan, actualul președinte al CJ Suceava, pare hotărât să ducă până la capăt acest proiect deloc ușor. El susține că Varianta Ocolitoare este una dintre prioritățile acestui mandat.

Șeful administrației județene s-a întânit miercuri, 25 februarie, la Fălticeni, cu primarul Cătălin Coman și factorii de decizie în acest proiect, reprezentanți ai Direcției Regionale de Drumuri și Poduri (DRDP) Iași și echipa de proiectanți, pentru discuții aprofundate pe tema Variantei Ocolitoare.

Întâlnirea de lucru s-a axat pe probleme tehnice la un capitol sensibil, care necesită soluții viabile și clare.

Traseul inițial al Variantei Ocolitoare trecea printr-o zonă de arie protejată, ceea ce ar fi însemnat proceduri complicate.

Iazurile din Fălticeni sunt incluse în rețeaua ecologică „Natura 2000”, iar un segment al Variantei Ocolitoare era amenjat prin acest sit de importanță comunitară, protejat prin lege.

Obținerea unor avize pentru proiectul de investiție este greoaie și ar fi implicat nu doar eforturi mari, ci și timp îndelungat pentru îndeplinirea tuturor formalităților. Din acest motiv, la întâlnirea de ieri, s-a propus modificarea sectorului final al Variantei Ocolitoare, care nu se va intersecta cu aria protejată din zona iazurilor.

Surse care au dorit să-și păstreze anonimatul, au declarat pentru cotidianul Cronica de Fălticeni, că noua soluție adoptată este foarte bună și că aceasta nu implică un grad de complexitate mai ridicat.

În altă ordine de idei, tronsonul final al Variantei Ocolitoare va fi mutat mai spre dreapta, mai aproape de zona fostelor serpentine, iar ieșirea va fi în apropierea de Strada Sucevei, în zona podului de peste Șomuz.

„Am discutat la Fălticeni despre soluții concrete pentru realizarea variantei ocolitoare pe care fălticenenii o așteaptă de ani de zile. Traseul inițial al variantei ocolitoare trecea printr-o zonă a ariilor protejate, ceea ce ar fi însemnat ani de avize și proceduri complicate. Așa că am venit cu o soluție nouă, prin care să evităm zona protejată.”, a explicat George Șoldan. „Am găsit soluția pentru varianta de la Gura Humorului, pe care o facem acum, nu peste 10-15 ani, la fel vom face și la Fălticeni. După întâlnirea de la Fălticeni, am avut o a doua ședință de lucru la Consiliul Județean Suceava, la care au fost prezenți și reprezentanți ai Agenției Naționale pentru Protecția Mediului și ai Agenției Naționale a Ariilor Protejate.”

Președintele Consiliului Județean Suceava estimează că obținerea tuturor avizelor necesare va dura aproximativ 30 de zile.

El mai spune că vrea ca Variantă Ocolitoare să intre în următoarele luni în Consiliul Tehnico-Economic de la Ministerul Transporturilor, pentru obținerea finanțării și scoaterea lucrărilor de construcție la licitație.

Lungimea totală, în versiunea traseului final al Variantei Ocolitoare de la Fălticeni, este de 8,29 kilometri.

Varianta ocolitoare se află în cea mai mare parte a traseului, peste 90%, pe teritoriul administrativ al Municipiului Fălticeni. Restul de 10% este amplasată pe teritoriile comunelor Fântâna Mare, Baia și Rădășeni.

Prima variantă ocolitoare pentru Fălticeni a fost aprobată în 2010, dar lipsa finanțării a blocat proiectul.

Valoarea inițială era de 201 milioane de lei (fără TVA), iar după actualizare, în 2019, era de 238 de milioane de lei (fără TVA).

Estimările actuale, potrivit datelor CNAIR, arată că investiția totală se ridică la peste 633 de milioane de lei cu TVA.

Varianta Ocolitoare este proiectată cu două benzi de circulație (câte una pe sens). În ceea ce privește viteza de deplasare pentru autovehiculele care vor tranzita, șoseaua va fi proiectată pentru 80 km/h.

Traseul, care va urma în mare parte „Drumul Miresei”, va avea în componență trei intersecții giratorii, patru pasaje rutiere și două parcări. Investiția mai prevede și amenajarea unui nod rutier pe Varianta Ocolitoare.



Spalatorie covoare

ȘTIRI