Gestionarea proiectelor europene nu se oprește în timpul vacanțelor școlare. Proiectele finanțate prin programul Erasmus+ ale Comisiei Europene au programate o serie de activități care se desfășoară în perioadele dintre întâlnirile de învățare, fie pentru pregătirea mobilităților viitoare. În același timp ele au și rolul de a valorifica rezultatele întâlnirilor și activităților deja desfășurate, pentru gestionarea proiectelor, realizarea materialelor de învățare sau raportări finale.
Colegiul „Vasile Lovinescu” este implicat în patru proiecte europene, proiecte care aduc noi experinețe valoroase pentru elevii și profesorii instituției de învățământ.
Participanții pot spune, astfel, că au avut parte de o vacanță activă, iar pe altă parte au acumulat
Proiect axat pe bogății culturale și naturale
Proiectul „Cultural and natural treasures to be preserved for a sustainable and inclusive Europe”, nr. proiect: 2019-1-ES01-KA229-064307_3 a ajuns aproape de final.
Ultima întâlnire de învățare s-a desfășurat cu succes în România, între 27 iunie și 1 iulie 2022. În prezent, se realizează materialele de prezentare a rezultatelor proiectului, se proiectează activitățile din calendarul de diseminare, iar documentele și materialele pentru raportarea finală sunt colectate și partajate de către parteneri.
Scopul principal al acestui proiect, conștientizarea bogățiilor naturale și spirituale care fac din Uniunea Europeană un tezaur comun, a fost atins prin implicarea elevilor și profesorilor participanți în acțiunile de inventariere, studiere, comparare și elaborare de propuneri de protejare și valorificare a patrimoniului natural și cultural, de adoptare a unui stil de viață sustenabil. O parte din instituțiile participante vor continua colaborarea prin implicarea în proiecte ulterioare, pe teme înrudite.
Proiect cu tematică eco
Proiectul URBES, Urban Regeneration and Best Energy Saving for our Cities, nr. proiect: 2019-1-IT02-KA201-063264 se află, de asemenea, într-o fază avansată.
După ce activitățile au fost parțial suspendate/amânate între 2020-2021, în martie și mai 2022 s-au desfășurat două întâlniri de învățare, în Turcia și Grecia, s-a trecut la elaborarea produselor proiectului, iar în prezent se lucrează la definitivarea acestora și la pregătirea ultimelor două întâlniri pentru elevi și profesori, dintre care următoarea va fi în octombrie, la Fălticeni, iar ultima, în noiembrie, la Salerno (Italia).
În prezent, elevii și profesorii implicați lucrează la definitivarea unui proiect de amenajare urbană. Fiecare școală participantă și-a ales un cartier sau o clădire reprezentative ale comunității, pentru care elaborează sugestii de reamenajare în acord cu mediul și cu propunerile cetățenilor.
Partea română lucrează la un proiect cu sugestii de remodelare a zonei cuprinsă între străzile: 13 Decembrie, Stadion Sportiv, Artur Gorovei și Unirii (Zona Bazar-Autogară, cum au numit-o elevii), care oferă numeroase posibilități și idei de transformare într-un spațiu urban mult mai funcțional și prietenos cu mediul înconjurător.
Rezultatele cercetărilor, din toate orașele participante în proiect, vor fi gata până la întâlnirea din octombrie, din România, dar vor fi prezentate și în cadrul unui eveniment de promovare care va avea loc cu ocazia întâlnirii finale de la Salerno. În acest fel, elevii vor învăța mai bine cum să evalueze în mod obiectiv spațiul în care locuiesc și activează, în funcție de provocările și exigențele viitorului, respectând valorile trecutului.
Proiect pentru tehnologiile de azi și de mâine
Proiectul Tehnologiile IT in specializările VET, nr. proiect: 2020-1-RO01-KA102-078817 mai are de derulat un flux de pregătire a elevilor de la specializarea Tehnician în industria ospitalității, în septembrie 2022.
Elevii selectați au ca temă de vacanță familiarizarea cu zona în care vor desfășura cele trei săptămâni de practică în instituții hoteliere importante din Spania, cu țara, regiunea și cultura acesteia, dar și cu elementele teoretice și practice învățate în școală, pe care vor trebui să le aplice într-un context multicultural, sub îndrumarea însoțitorilor români și a instructorilor din țara gazdă.
Elevii vor învăța practic elementele principale ale activității în hotelurile de 4 și 5 stele, dintr-o zonă turistică deosebit de dezvoltată a Spaniei.
Ulterior, alte și alte generații de elevi vor beneficia de instruire prin programele europene de pregătire profesională a elevilor, din moment ce școala a primit acreditare pentru programele de formare profesională pentru elevi, între 2022-2027. În acest fel, va exista posibilitatea efectuării stagiilor de pregătire practică în străinătate, în domeniile turism şi alimentaţie, informatică, pentru mai multe grupuri din fiecare generație de elevi, până în 2027 inclusiv.
Proiect pe teme de gastronomie
Cel mai nou proiect european al colegiului, A word of cuisine, 2021-1-TR-KA210VET-000029335 a însemnat o vacanță activă pentru participanții și promotorii săi.
Aprobat în noiembrie 2021 în Turcia, proiectul prevede colaborarea în domeniul serviciilor destinate ospitalității, pentru a inova în domeniul bucătăriei fusion – rețete tradiționale, specifice unui anumit spațiu cultural, reinterpretate în manieră modernă, folosind și combinații specifice mai multor areale culturale. Participanții au fost selectați din rândul cadrelor didactice și elevilor de la specializările Tehnician în hotelărie și Tehnician în industria alimentară. Acest proiect este o noutate absolută pentru instituție.
Tema este deosebit de atractivă, iar formatul de participare este unul cu totul nou, încurajat prin noul program Erasmus+ (2021/2027), un parteneriat de mică anvergură în domeniul formării profesionale.
Prima întâlnire din acest proiect a avut loc între 14-19 iunie 2022, în Turcia, la Istanbul și Edirne.
Instituția organizatoare și, totodată, coordonatoare a proiectului, DR. SADIK AHMET MESLEKI VE TEKNIK Anadolu Lisesi, a pregătit pentru cadrele didactice participante – trei profesori de specialitate și un reprezentant al echipei de management – un program dens și variat, îmbinând elementele de tehnică în domeniul culinar cu informații gastronomice, culturale și despre obținerea ingredientelor necesare în bucătăria tradițională și fusion.
De la prelegeri susținute de cadre didactice de specialitate și universitare, la activități de team-building, ateliere de lucru sub îndrumarea unor gastronomi foarte bine cotați pe plan local și național în țara-gazdă, vizite de studiu în unități de alimentație publică și degustări de produse, toate au oferit fundamentul pentru derularea unui proiect care înseamnă o prețioasă experiență de învățare, un pas înainte pentru aprofundarea învățământului de specialitate în domeniul gastronomiei în școala noastră. S-au stabilit, de asemenea, pașii de urmat pentru derularea proiectului, prevăzut a se încheia în mai 2023.
La întoarcere, participanții au prezentat rezultatele vizitei în colectivele de specialitate, urmând ca o prezentare mai amplă să se facă la începutul anului școlar. Între timp, au fost mobilizați elevii eligibili pentru participare și s-a organizat o selecție. Au fost selectați șase participanți și două rezerve, pentru un schimb de bune practici între elevi și profesori.
Aceștia se pregătesc deja pentru următoarea întâlnire de învățare, un workshop pe tema bucătăriei fusion care să îmbine elemente specifice din gastronomia celor trei țări participante, Turcia, România și Letonia. Acesta va avea loc între 26 septembrie și 2 noiembrie 2022 la Riga, în Letonia, organizator fiind ”Viesnīcu biznesa koledža”, partenerul din Letonia.
Sub îndrumarea directă a câte două cadre didactice de specialitate, elevii participanți (câte șase din fiecare țară) vor învăța, timp de șapte zile, despre bazele bucătăriei fusion și vor alcătui câte un meniu specific, pe care îl vor găti, sub îndrumarea profesorilor, în cadrul unor ateliere de lucru transmise pe internet, în ultima parte a anului 2022.
După organizarea unui sistem de vot pe internet, cele mai bune trei meniuri din fiecare țară vor fi promovate, autorii lor fiind invitați, în aprilie 2023, la Fălticeni, să participe la ateliere de lucru cu prezența fizică, unde vor găti din nou aceste preparate, sub îndrumarea unor bucătari specializați și a profesorilor.
Directorul Cristi Acatrinei spune că proiectul reprezintă „o experiență inedită, onorantă pentru colegiul fălticenean, care va dovedi că este capabil să asimileze valori culturale, experiențe profesionale din domeniul gastronomiei și nu numai, pentru o mai bună pregătire profesională, dar și pentru integrarea în spațiul european prin mentalități, metode de lucru și valori culturale comune”.
Aceste proiecte europene constituie experiențe de învățare formală, dar mai ales non-formală, prin care elevii și profesorii se conectează la tendințele în materie de instruire, valori culturale, sociale, relații inter-umane.
Prin multiplicarea rezultatelor în cadrul instituției, beneficiile pe termen lung duc la creșterea calității educației și a interesului pentru serviciile educaționale oferite de școală.