Elevii Colegiului „Nicu Gane” s-au remarcat la faza județeană din cadrul Olimpiadei Naționale de ArgumentareEducație

Elevii Colegiului „Nicu Gane” s-au remarcat la faza județeană din cadrul Olimpiadei Naționale de Argumentare

       Accesări: 2712

Școala fălticeneană are tineri frumoși și inteligenți. Ei sunt ambasadorii valorilor locale și ai profesorilor care i-au pregătit pentru competițiile de înalt nivel. Noi rezultate frumoase au fost bifate recent de elevi ai Colegiului Național „Nicu Gane”.

Nouă tineri au participat la etapa județeană din cadrul Olimpiadei Naționale de Argumentare, Dezbatere și Gândire Critică, de unde s-au întors cu numeroase premii și experiențe care au generat valoare și creativitate.

Competiția s-a desfășurat în perioada 13-14 aprilie, gazdă fiind Liceul Tehnologic „Ion Nistor” din Vicovu de Sus.

Lotul colegiului din Fălticeni i-a inclus pe Daria Ungureanu, Ciprian Horga, Delia Pușlău, Daniel Trifan Doriana Floriștean, Teona Cajvan, Ana Victoria, Eliza Niță, alături de ei fiind și Zhang Xueyi, elevă de origine chineză.

Aceștia au fost împărțiți în trei echipe, corespondente secțiunilor olimpiadei, dar și nivelului de experiență.

Două echipe au participat la secțiunile avansați (Zhang Xueyi, Daria Ungureanu și Ciprian Horga) și debutanți (Delia Pușlău, Daniel Trifan și Doriana Floriștean) și, în premieră, una formată din elevi de gimnaziu, la secțiunea juniori (Teona Cajvan, Ana Victoria și Eliza Niță din clasa a VII-a).

Tinerii Colegiului Național „Nicu Gane” au încheiat faza județeană cu numeroase premii și rezultate care fac cinste unității de învățământ, dar și apreciatului profesor Ioan Caulea, care îi pregătește pentru olimpiadă.

La secțiunea debutanți (elevi de clasele a IX-a și a X-a, fără participări anterioare la această olimpiadă), echipa Colegiului a jucat finala competiției, terminând pe locul al II-lea această competiție, unde au participat 12 echipe de liceeni.

Tot la această secțiune, printre câștigătorii la nivel individual, Doriana Floriștean, clasa 9 H (specializarea Științe Sociale), a obținut premiul I (cel mai bun vorbitor), Delia Marinela Pușlău, clasa 9 E, specializarea Filologie, a obținut premiul al III-lea, iar Daniel Ioan Trifan, clasa 10 B, specializarea Matematică-Informatică, a reușit să obțină una dintre mențiuni.

La secțiunea juniori, chiar dacă nu au reușit să joace finala, „boboceii” de clasa a VII-a au reușit să obțină primele 3 locuri în clasamentul vorbitorilor, astfel că Teona Cajvan a luat premiul I (cel mai bun vorbitor de gimnaziu), Ana Victoria a primit premiul al II-lea, iar Eliza Niță, premiul al III-lea.

Temele („moțiuni” în limbajul dezbaterilor) au fost provocatoare și de actualitate: impunerea, în orașele mici, de restricții privind deschiderea de magazine din lanțurile de retail, pentru protejarea afacerilor locale și problema ascensiunii culturii start-up în rândul tinerilor (pentru avansați); influența industriei muzicale asupra tinerilor și pedepsirea de către școli a elevilor care se fac vinovați de acte de cyberbullying (pentru debutanți) interzicerea accesului la internet pentru copiii de până la 12 ani și influența negativă a muzicii secolului al XXI-lea asupra comportamentului tinerilor (pentru juniori).

Toți cei nouă elevi fac parte din Clubul de dezbateri „Logos” al Colegiului Național „Nicu Gane”, care funcționează din 2011 și este coordonat de profesorul de științe socio-umane Ioan Caulea.

Pe scurt, conceptul de „debate” sau dezbaterea academică (numită şi educaţională sau formală), presupune o temă de discuţie, două echipe, pro şi contra şi un arbitru care decide care parte a fost mai convingătoare.

Membrii celor două echipe sunt puși în situația de a pune în valoare „pro” și „contra” argumente diferite pentru ambele fațete ale unor chestiuni asupra cărora oamenii, deși bine intenționați, pot fi în dezacord.

Prin urmare, ele trebuie să aducă argumente prin care să-și demonstreze punctul de vedere.

Dar asta nu se întâmplă oricum, ci după anumite reguli, în funcție de care se pot distinge mai multe formate de dezbatere.

Diferențele principale între dezbaterile generale din societate și dezbaterile educaționale sunt structura formală, restrângerea temei aflate în discuție și caracterul de competiție. În funcție de structura formală, există mai multe formate de dezbateri (Karl Popper, World Schools, British Parliamentary. În rândul liceenilor, cel mai utilizat format este World Schools.

Dezbaterea poate fi folosită ca metodă de dezvoltare personală, astfel încât să ajute indivizii unui anumit grup să își formeze și dezvolte abilitățile de argumentare, vorbire în public, lucru în echipă, gândire critică. Prin abordarea și analiza ambelor fațete ale unei teme, dezbaterea poate fi utilizată în cazul unor subiecte ”controversate”, pentru a spori toleranța, acceptarea, gradul de înțelegere.

Acest tip de abordare dezvoltă participanților capacitatea de analiză a problemelor controversate și ajută la obținerea unei imagini nedistorsionate de prejudecăți. În acest context, participanții vor fi determinați să emită judecăți asupra unei teme folosind criterii obiective, și totodată, să apere o poziție folosind argumente susținute de dovezi și nu de simple opinii.

Realizată într-un cadru public, dezbaterea poate atrage atenția asupra unei teme de importanță și de a implica o comunitate în dialog.

Experienţa este de neuitat, ţinând cont de faptul că evenimentul, s-a bucurat şi în acest an de o prezenţă numeroasă şi de reacţii pozitive din partea tuturor.

Această mișcare a dezbaterii academice este una destul de răspândită la nivel național și internațional și adună din ce în ce mai mulți adepți an de an, dând astfel plusvaloare mesajelor societății civile, ale opiniei publice în ansamblu.

Temele („moțiuni” în limbajul dezbaterilor) au fost provocatoare și de actualitate: problema respectării promisiunilor electorale, problema limitării numărului de tineri care studiază în străinătate, probleme de etică aplicată precum: adopția copiilor de către cuplurile de homosexuali, afișarea simbolurilor religioase în instituțiile publice, legalizarea „homeschooling”-ului.

Această ediție a Olimpiadei (care face parte din calendarul olimpiadelor școlare al Ministerului Educației) s-a derulat pentru al doilea an consecutiv la Liceul Tehnologic „Ion Nistor” din Vicovu de Sus, reunind elevi de la mai multe unități de învățământ din județ: liceul gazdă, Liceul Teoretic Filadelfia, Colegiul Tehnic Rădăuți, Colegiul Național „Nicu Gane” Fălticeni, Colegiul Național „Ștefan cel Mare” Suceava, C.N. „Mihai Eminescu” Suceava, Colegiul Național „Petru Rareş” Suceava, Colegiul Național Militar „Ștefan cel Mare” Câmpulung Moldovenesc, Colegiul Silvic „Bucovina” Câmpulung Moldovenesc şi Colegiul „Alexandru cel Bun” Gura Humorului (care a reușit performanța să califice ambele echipe de liceeni la faza națională, care se va desfășura la Constanța între 7 și 13 mai).

La juniori s-a calificat la faza națională (ce va avea loc la Oradea între 23 și 27 mai) echipa Liceului Teoretic Filadelfia din Suceava.

ȘTIRI