Accesări: 5472

Proiect cu prioritate de grad zero. După construirea noului spital, șoseaua de centură rămâne cea mai importantă investiție pentru Fălticeni. Infrastructura rutieră din municipiu este depășită în ceea ce privește valorile zilnice ale traficului rutier.

Varianta ocolitoare ar prelua din traficul greu și cel al de autoturisme care tranzitează acum orașul spre Suceava, Rădăuți, Siret și Botoșani.

Un studiu realizat în urmă cu cinci ani arată că prin Fălticeni tranzitau, în medie, 12.000 de autovehicule pe zi. Măsurătorile de trafic au fost făcute pe strada Sucevei.

Un alt studiu, din același an, realizat de CNAIR, indică faptul că pe tronsonul Drăgușeni-Vadu Moldovei-Fălticeni și Fălticeni-Suceava valorile medii de trafic rutier erau cuprinse între 8.000 și 16.000 de autovehicule zilnic.

Conform aceluiași studiu de trafic, valorile medii înregistrate între Fălticeni și Suceava sunt aceleași cu cele de pe tronsoanele Bacău-Adjud, București-Giurgiu, Brașov-Sibiu, Timișoara-Arad și un tronson consistent al Autostrăzii Soarelui, între București-Drajna-Fetești-Murfatlar.

Necesitatea unei variante ocolitoare este incontestabilă.

Proiect uitat prin sertare

Despre șoseaua de centură a municipiului Fălticeni se vorbește de ani buni. Este deja un deceniu de când documentația a fost finalizată și depusă într-o cameră a Ministerului Transporturilor.

În anul 2010, proiectul variantei ocolitoare urma să primească finanțarea. Banii s-au pierdut „pe drum”. Mai precis, au fost direcționați spre alte investiții.

Niciun reprezentant CNAIR sau al Ministerului Transporturilor nu ne-a răspuns la întrebarea: de ce 10 ani nu s-a făcut nimic cu acest proiect?

De ce? Simplu! Miniștrii și angajații de la vârful ministerului de la acea vreme, nu mai sunt în funcție.

Declarații reale sau doar promisiuni?

Nu mai departe de vara anului trecut, în iulie 2019, ministrul Răzvan Cuc s-a deplasat la Suceava pentru a vedea stadiul lucrărilor la Varianta Ocolitoare. Jurnaliștii cotidianului Cronica de Fălticeni l-au întrebat atunci ce se întâmplă cu șoseaua de centură a Fălticeniului.

Răspunsul a venit de la Narcis Neaga, director general al CNAIR: „Luna aceasta (n.r.- iulie) dăm drumul la documentație pe SEAP (Sistemul Electronic de Achiziții Publice).

Ministrul Cuc a uitat declarațiile de la acea vreme și l-a contrazis două luni mai târziu pe șeful CNAIR, în septembrie 2019, la inaugurarea Centurii Sucevei: „Termenul de scoatere la licitație pe care l-am asumat aici, la Suceava, a fost undeva la sfârșitul lunii septembrie. Probabil că se va prelungi cu o săptămână, două, pentru că acum se lucrează intens la drumul expres Pașcani-Suceava-Siret.”

Au trecut aproape 12 luni de atunci, iar licitația nu s-a mai desfășurat.

Anul acesta, în luna august, Lucian Bode, ministrul Transporturilor a prezentat la Iași planul investițional pentru dezvoltarea infrastructurii de transport pentru perioada 2020-2030.

În documentul amintit nu apare Șoseaua de Centură a Fălticeniului, deși ministrul Bode declara că „regiunea Moldovei are nevoie de investiții, iar guvernarea liberală investește şi va investi masiv în această zonă pentru că, știți foarte bine, este nevoie să recuperăm decalajele de dezvoltare care există în acest moment raportat la celelalte regiuni. Principiul după care ne ghidăm este să nu lăsăm nicio regiune în urmă”.

CNAIR face puțină lumină în acest proiect

Jurnaliștii cotidianului Cronica de Fălticeni au stat de vorbă cu reprezentanții biroului de presă al CNAIR pentru a lămuri câteva aspecte: în ce stadiu este proiectul variantei ocolitoare pentru Fălticeni, dacă există surse de finanțare pentru construcția acesteia și când va fi scos proiectul la licitație.

Aceștia spun că în prezent se analizează strategia de implementare a acestui obiectiv și că devizul general a fost actualizat.

În ceea ce privește scoatere proiectului la licitație, biroul de presă al CNAIR spune că este în curs de analiză posibilitatea predării documentației tehnice existente, în vederea promovării proiectului de către Autoritățile Locale.

Cronica de Fălticeni: În ce stadiu se mai află proiectul Șoselei de centură?
CNAIR: Pentru Varianta de Ocolire a municipiului Fălticeni au fost obținute toate avizele CTE (Comisa Tehnico-Economică) – CNAIR, CTE – Ministerul Transporturilor și Avizul Consiliului Interministerial inclusiv H.G de indicatori tehnico economici nr.1152/2010. Menționăm că pentru Varianta de Ocolire a municipiului Fălticeni a fost actualizat devizul general, indicatorii tehnico-economici fiind aprobați prin Ordinul Ministrului Transporturilor nr.1467/21.10.2019.

Cronica de Fălticeni: Când va fi scos proiectul la licitație?
CNAIR: Pentru realizarea Variantei de Ocolire a municipiului Fălticeni este în curs de analiză posibilitatea predării documentației tehnice existente, în vederea promovării proiectului de către Autoritățile Locale.

Cronica de Fălticeni: Este proiectul pe lista de priorități a investițiilor din acest an?
CNAIR: Obiectivul este introdus în programul de investiții publice cu finanțare de la Bugetul de Stat pentru anul 2020, pe lista obiectivelor, în continuare.

Cronica de Fălticeni: Varianta Ocolitoare a Fălticeniului mai prezintă interes pentru CNAIR și Ministerul Transporturilor?
CNAIR: În prezent se analizează strategia de implementare a acestui obiectiv.

Cronica de Fălticeni: Există sursa de finanțare pentru șoseaua de centură?
CNAIR: Obiectivul de investiții se află în Lista prevederilor bugetare aprobate, de către Ministerul Transporturilor în data de 16.01.2020, pentru CNAIR – Titlul 55.01.12 „Investiții ale agenților economici cu capital de stat” și Titlul 51.02.13 „Transferuri de capital – Dezvoltarea infrastructurii rutiere” capitolul A, nr.curent 62.

Șoseaua de centură costă 30 de milioane de euro

Varianta ocolitoare trece pe teritoriul a cinci localități și are aproximativ 9 kilometri lungime.

Șoseaua începe de la intersecția la Spătărești, pe Drumul Miresei, Poarta Rădășenilor, și va ajunge în zona iazurilor din Fălticeni spre Bunești, la Podul Sucevei.

Valoarea proiectului este estimată la 28-30 de milioane de euro.

Documentația finalizată în 2010 are deja 10 ani de când putea fi implementată. Localnicii speră ca istoria noului spital să nu se repete și în cazul șoselei de centură, să fie nevoiți să aștepte 30 de ani pentru investiția care va decongestiona un oraș de câteva mii de vehicule zilnic, va reduce valorile ale poluării aerului și poluării fonice.

În prezent tot traficul greu traversează orașul de la nord la sud, pe două artere principale, Bulevardul 2 Grăniceri și Strada Sucevei, infrastructura rutieră fiind afectată de transporturile de mare tonaj.

La acesta se adaugă și valorile de trafic impuse de cele 14.000 de autovehicule existente în municipiul Fălticeni.

ȘTIRI